ازســـُـکر تا صَـــــحو
مشعل مشعل

چند سال پيش دست نويس کتاب فخيم " از سُکر تا صَحو " ، از خامه توانای نويسنده گران ارج وپر کار آقای محمد نبي عظيمي را که در دههء پسين آثار ماندگار وخواندني نه تنها در پهنه تاريخ معاصر کشور ، بلکه  درعرصه داستان وادبيات داستاني ، آفريده وبه دوستداران سياست ،هنر وادبيات پيشکش نموده اند ، به خوانش گرفته واز محتوای آن بهره ها برده بودم.

برای من که چرند نامهء شيرشاه يوسفزی را نيز مرور کرده وپاسخ های مستدل و روشنگرانهء آقای عظيمي را که در این اثر با ارزش به پاسخ خزعبلات شيرشاه وشرکايش نبشته بود ، خواندم ، همواره این آرزومندی مطرح بود که کاش هر چه زودتر اين اثر به زيور چاپ آراسته شده ودر دسترس علاقمندان کتاب قرار گيرد.

اما با دريغ که از يکسو عواملي را که جناب عظيمي در ديباچهء کتاب برشمرده واز سوی ديگر عدم امکانات اقتصادی نويسنده برای پرداخت هزينه چاپ مانع آن گرديد تا اين نقد علمي وپرمحتوا در وقت وزمانش به دسترس خواننده گان قرار گيرد.

برای من مايهء خرسندی است که اينک برای دوست عزیزم آقای عظيمي فرصت وامکان آن ميسر گرديد تا اين نبشته را شخصاً تايپ نموده وبرای من بفرستد تا غرض استفاده خواننده گان تار نمای مشعل درهر هفته قسمتي از آن را قرار داده وبه شکل پاورقي به  نشر بسپارم تا خواننده گان عزيز این تارنما در پرتو آن به حقايق بيشتر برهه يي از زنده گي مردم مان قرار گيرند.

يادداشت بالا را درست يک سال و اندی بيش از امروز نگاشته بودم و اينک با مسرت به آگهي خواننده گان عزيز مشعل مي رسانم که کتاب از سُکر تا صحو به مصرف  آقای  نوراحمدنوری يکي از روشنفکران ميهنپرست افغانستان  و صفحه آرايي آقای محمدتميم اکملي با تيراژ2000 جلد ، در 339 رويه با قطع و صحافت زيبا به آذين چاپ در آمده است .

من در حالي که چاپ اين کتاب گرانبها را به فرزانهء عزيز آقای عظيمي تهنيت گفته و آرزومند زايش همچو کتاب های گرانسنگ و پرمحتوی از ايشان مي باشم،همه کتاب دوستان را به خوانش آن فرا مي خوانم.

گفتني است که آقای عظيمي چهارصد جلد اين کتاب را به دفترمرکزی نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان وبه همین تعداد را به رفقای عزيزی که در حزب متحد ملي آقای نورالحق علومي عضويت دارند، هديه داده است که بدون شک تحفه گرانبهايي برای همه آنانی که از خواندن آن مستفيد می گردند،به شمار خواهد آمد.

اکنون به خاطر آشنايي بيشتر عزيز خواننده مشعل بخش کوچک پيش نويس اين کتاب را نشر مي نمايم تا چه در نظر آيد؟

  باعرض حرمت

روزبه

 

 

مدتی این مثنوی تأخیر شد

 

این تصنیف پیش از آن که حوادث یازدهم سپتامبردر امریکا اتفاق بیفتد ، به نبشت آمده بود، درهمان دورانی که آقای داکتر شیرشاه یوسفزی ویارانش به افتخارات گذشته می بالیدند، مست از بادهء غرور وخود پرستی بودند، وتصور نمی کردند که روز ی وروزگاری خواهد رسید که طشت رسوایی شان از بام برزمین افتد و مجبور گردند تا از حالت   " ُسکر"  به حالت " صَحو " بیایند و ببینند که کی ها بودند وچه ها کردند واین کشور فقیر را به چه حال وروزی رسانیدند. بنابراین بیم آن می رفت که نه تنها این نبشته ها را مانند اردو وسیاست تحریم کنند و مؤلف آن را دشنام باران نمایند ، بلکه از آنهم پا را فرا تر گذاشته با تفنگ چره یی شان این تنابندهء خدا را حتا در کشور دور دست هالند مورد اصابت قرار دهند ودماراز روزگارش در آورند؛ اما حالا که بیشتر از پنج سال از آن روزگار می گذرد ودیگر کسی حاضر نیست تا به خاطر حرف های دروغین ومفت آقای  داکتر شیرشاه یوسفزی پشه را هم بکشد. واز طرف دیگر چون دیگر دولت جمهوری اسلامی افغانستان وعده نموده است که به آزادی عقیده وبیان احترام گذاشته و از جمله حق دفاع را حق مسلم هر فرد افغان می پندارد ، بنابراین تصمیم گرفتم تا این نبشته هارابه زیور چاپ آراسته کنم. به این امید که زوایای تاریک حقیقت را روشن ساخته باشم.

 

چند نکته:

 

- طبیعی است که مخاطب من دراین نبشته ها ، شخص شخیص داکتر شیرشاه یوسفزی وتنی چند از عناصر وابسته به سازمان استخبارات آی. اس . آی پاکستان است یعنی آنانی که با گفتن پشتاره ای دروغ واتهام وناسزا سعی کردند وسعی خواهند کرد تا حقایقی را که در کتاب " اردو وسیاست " آمده بود وارونه جلوه دهند، به خاطر گرفتن مشتی کلدار وروپیه ء پاکستانی  .

 

برگرفته از شماره نهم سال پنجم ماهنامه مشعل


May 25th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
معرفی و نقد کتب